Måned: juli 2021

Q&A på Instagram, juli 2021

For ikke længe siden, forsøgte jeg mig med noget helt nyt, ovre på min Insta profil; at lave en Q&A, hvor mine følgere kunne spørge mig om alt mellem himmel og jord. Det er vist ikke første gang jeg gør det, for synes sgu der kom et par sjove spørgsmål op, der både vækker minder, giver mig motivation og som snyder min hjerne.

Jeg har valgt at forevige alle spørgsmål og svar herunder. Og så har jeg også tilføjet en lille uddybende kommentar til nogle af mine svar, der hvor jeg synes det giver mening, så det også er forståeligt for jer, der måske ikke kender baggrunden for de enkelte spørgsmål.

Enjoy! 🤩

Q: Drømmer du stadigvæk om Kona? 😜

A: Tænker det er de færreste triatleter, der ikke har tanker og drømme om Kona 🏝️ Mig selv inklusiv 🙈 Men det er ikke noget der ligger i kortene indenfor de næste par år 🤪

(Der var engang, hvor jeg nok var lidt for åbenmundet omkring mine drømme og ambitioner med Kona… der er løbet meget vand igennem åen siden. Men mon ikke spørgsmålet her, nok var et lille drilleri omkring dét? 😝)

Q: Kan man komme på en fræk date med dig? 😅

A: Ikke medmindre du hedder Anita og gav mig dit ja i Rise Kirke d. 8. August 2020 💍 Skulle det tilfældigvis forholde sig sådan, så er jeg frisk 😝

(Tjaaaaaaa, det her spørgsmål, var så suverænt det – af alle – spørgsmål, der gav mig flest reaktioner og meddelelser i min indbakke 🙈😂)

Q: Hvad ville du helst? Køre ironman på en citybike eller løbe maraton i sokker? 😎

A: Når afrikanske børn kan løbe til og fra skole i bare fødder, på grus, så vil jeg sgu ikke se mig for fin til at løbe et maraton i strømpesokker 😂

(Jeg tror, vi allesammen har rigtigt godt af, at opleve på egen krop, hvordan børn i fattige lande har det…)

Q: Skal du ikke prøve crossfit?

A: Jeg er en værre gummitarzan, så det tror jeg sgu ikke der kommer noget godt ud af 😂

(Et spørgsmål, der kommer fra en person, der tydeligvis ikke kender mig personligt 😂😂😂)

Q: Hvornår skal vi lege igen?

A: Hmmmmm….. snart, håber jeg 🚴

(Jeg skal bare lige træne lidt mere inden 😝)

Q: 300g bland-selv-slik eller en hvid bolle inden et hårdt cykelpas? 😝😂

A: 200g chokolade-julemand for the win 🎅🏻🤟😂

(En slet skjult henvisning til et opslag på min Insta, hvor jeg bekender en kæmpe fejl omkring, at indtage 300g bland-selv slik lige inden et hårdt cykelpas, fordi jeg ikke havde tid til at lave rigtigt mad. Men helt ærligt…. man træner faktisk rigtigt godt på 200g chokolade-julemand – så hvis jeg kan vælge sådan en, så gjorde jeg det 🎅🏻)

Q: Hvor kommer Red Bull fra? 😅

A: Fra Fyyyyyyyn aaaa’ for helve’j

(En meget, meget indforstået joke med en gammel kollega)

Q: Hvor store mængder fransk dressin kan du spise, før du bliver dårlig? 😝

A: I et fransk hotdogbrød med kyllingespyd??? Rigtigt, rigtigt meget 😎

(En grov, grov henvisning til mit – engang – store forbrug af fransk dressing i kombination med kyllingespyd og fransk hotdogbrød)

Q: Har du nogensinde slået en handicappet?

A: Dét er jeg ret sikker på, at jeg aldrig har 😵

(Det var paratriatleten Havard Vatnhammar der stillede det her trickspørgsmål, hvor jeg hoppede i med begge ben… jeg har aldrig slået en handicappet i fysisk forstand, men jeg er engang kommet hurtigere i mål end ham til et mindre tri-stævne i Bording)

Q: Har du stadig en ustyrlig ADHD mund, kære Morten?

A: Hvad bygger du dog sådan et sindssygt spørgsmål på? 😂

(I dette spørgsmål henvises der vist til min syge humor og min fortid som sælger 😝)

Tekniktræning uden tekniktræning

Lige en lille opdatering i forhold til tekniktræning i svømning. For kender du mig godt, så ved du også, at jeg ikke tror på decideret tekniktræning, i den forstand, som mange svømmetrænere i tri-verdenen prøver at sælge dig. I stedet vil langt de fleste triatleter have gavn af ét værktøj:

Et elastikbånd om anklerne.

Faktisk vil jeg gå så langt, som at sige, at et elastikbånd om anklerne er det suverænt bedste værktøj i din svømmetaske, når du skal arbejde med din svømmeteknik.

Derfor bruger jeg også selv elastikken i alle mine svømmepas. Enten på den ene eller den anden måde.

#1 fordel ved svømning med elastikbånd (uden yderligere udstyr)

Rent teknikmæssigt, har elastikken den egenskab, at den piller dine ben ud af ligningen. Så med anklerne bundet sammen, er det nødvendigt, at du spænder ordentligt op i din core. Ellers kommer din røv og dine ben til at ligge en halv meter under vandoverfladen.

Derudover tvinger elastikken dig også til, at have et hurtigt catch og dermed en høj kadence. Ellers går du simpelthen i stå i vandet. Og det er altså særligt en fordel for os triatleter, der svømmer i åbent vand, fordi det netop i åbent vand, er nødvendigt med en høj frekvens/kadence.

Det er naturligvis forskelligt fra person til person, hvordan en serie med elastikbånd skal se ud. Det kommer helt an på dit niveau.

Så start med eksempelvis 10x25m med elastikbånd om anklerne (uden andet udstyr) med 20-30 sek pause imellem. Og så arbejd dig op til flere 25’ere. Eller, hvis du kan mærke, at det er relativt nemt med 25’erne, så øg til 50’ere. Også med 20-30 sekunders pause imellem.

Jeg træner selv en serie med elastikbånd, uden yderligere udstyr, hver eneste fredag, der starter med 25’ere, går op i 50’ere og slutter i 100’erede.

Og det VIRKER!

#2 fordel ved svømning med elastikbånd (med yderligere udstyr)

Som jeg skrev i fordel #1, så har svømning med elastikbånd om anklerne, den fordel, at den piller dine ben ud af ligningen. Det er altså dermed kun dine arme der kan give dig fremdrift. Og det kan du bruge til din fordel, når du træner armserier med pullbuoy og enten finger paddles eller hand paddles (alt efter dit niveau).

Jeg ser tit andre triatleter i svømmehallerne, jeg svømmer i, der svømmer med pullbuoy og paddles, men uden elastikbånd om anklerne. Og det er en KÆMPE fejl. For pointen ved pullbouy og paddles er, at det er overkroppen der suverænt skal give fremdrift. Det skal benene ikke.

Men når anklerne ikke er bundet sammen, så vil man automatisk have tendens til at bruge dem. Nogle mere end andre. Men benene skal bare ikke bruges, når vi snakker pull-serier.

Så på med elastikbånd, pullbuoy og paddles. Og svøm en serie, eventuelt efter din hovedserie, hvor du bruger de tre typer udstyr i kombination. Det er ren funktionel styrketræning, der er svømningens svar på tung-gears-intervaller på cyklen og bakkeintervaller i løb.

Jeg slutter altid selv af med en kort serie med pullbuoy, elastikbånd og paddles efter min hovedserie i alle mine svømmepas, undtagen den om fredagen, hvor jeg i forvejen har svømmet med elastikken uden yderligere udstyr. Og igen… det VIRKER!

Husk det… Ro på mester!

Hvis du aldrig tidligere har svømmet med elastikbånd om anklerne, så lad være med at hoppe ud i kæmpestore serier til at starte med. Det er hårdt fysisk arbejde for din overkrop, så overbelastningsskader kan nemt ske i starten. Så start forsigtigt ud og øg stille og roligt mængden af træning med elastikbåndet, efterhånden som du bliver mere erfaren.

Happy swimming!

Scroll to top